Writing Teaching Practices in General Secondary Education in Mozambique: Challenges and Contexts in Text Composition – An Analysis with 7th Grade Students and Teachers at Manga Secondary School, Beira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18364/rc.2025n69.1438

Keywords:

Writing Instruction, Text Composition Challenges, Secondary Education

Abstract

This article examines writing instruction practices in the 7th grade at Escola Secundária da Manga in the city of Beira, focusing on the effectiveness of methodologies and the challenges faced by students in text composition. Using a mixed-methods approach, the study combined interviews with teachers, classroom observations, and a diagnostic writing exercise (dictation). The findings reveal that, although teachers employ a variety of pedagogical strategies, there is a critical need for adequate educational resources and greater student engagement. Observed practices include expository methods and collaborative activities, which are effective but still face contextual limitations. The conclusions emphasize the importance of investing in continuous teacher training and developing innovative pedagogical strategies to make writing instruction more effective and engaging for students.

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Author Biographies

Brain Daniel Tachiua, Universidade Pedagógica Delegação de Quelimane

Doutor em Ciências de Educação/Literacias e Ensino do Português - Universidade de Minho - Portugal; Mestre em Educação/ Ensino do Português pela Universidade Pedagógica - Sede; Graduado em Ensino de Português pela Universidade Pedagógica de Moçambique – Delegação da Beira.

Laura José Comodo, Universidade Pedagógica Delegação de Quelimane

Mestranda em Letras pela Universidade Licungo, Extensão de Sofala; Graduada em Ensino de Português pela pela Universidade Pedagógica de Moçambique – Delegação da Beira.

Anastácio Joaquim Nhambau , Universidade Pedagógica Delegação de Quelimane

Graduado em Ensino de Inglês com habilitações em Português, pela Universidade Licungo – Sede.

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Published

2025-07-27

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Articles