Challenges and perspectives for high school: a dialogical analysis of the writing book and the curriculum reference document of Mato Grosso
DOI:
https://doi.org/10.18364/rc.2025n69.1440Keywords:
Reading, Reader training, Dialogic RelationsAbstract
This article analyzes the meaning effects of the guidelines in the Mato Grosso Curriculum Reference Document on the formation of readers, with a focus on elective subjects in the Formative Itineraries. Using Bakhtin’s Dialogical Discourse Analysis, the study examines dialogical interaction and the view of language as a social activity. The corpus of analysis is the Writing book provided by the state, compared with the curricular guidelines of the National Common Curricular Base and the Curriculum Reference Document. The results reveal divergences in the conceptions of language, text, reading, and reader formation between the Writing book and the institutional documents, pointing to the need for a broader and more social approach to language in the learning process.
Downloads
References
AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2004.
BAKHTIN, Mikail. O discurso no romance. In: BAKHTIN, M. Questões de literatura e estética (A teoria do romance). 5 ed. Trad. Aurora Fornoni Bernadini et al. São Paulo: Hucitec Annablume, 2002. p. 71-210.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 4. ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.
BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução direto do russo, notas e prefácio de Paulo Bezerra. 5 ed. Trad. Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2013.
Brait, B. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.
Brait, B. Análise e teoria do discurso. In: Brait, B. (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: ago. 2023.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
COSTA, E. P. M. da. Verbo-visualidade em perspectiva de leitura: (des) construção da compreensão ativa e criadora do texto. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, [S. l.], v. 13, n. 2, p. Port. 32–54 / Eng. 30, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/35346. Acesso em: 13 fev. 2024.
COSTA, E. P. M. da. Retrato da verbo-visualidade em livros didáticos do ensino fundamental: uma abordagem dialógica. 2016. 268 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Programa de Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (LAEL), Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Disponível em: [https://sapientia.pucsp.br/handle/handle/18897]. Acesso em: 02 out. 2023.
FERNANDES, M. Redação: interpretação e produção de texto/Maria Fernandes – Curitiba: Divulgação Cultura, 2022.
FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à Linguística II: Princípios de análise. São Paulo: Contexto, 2003.
GERALDI, J. W. Sobre a leitura na escola. In: GERALDI, J. W. (org). et al. O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.
GRILLO, S.; AMÉRICO, E. V. Glossário. In. VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; Ensaio introdutório de Sheila Grillo - São Paulo: Editora 34, 3ª edição, 2021. p. 353-370.
JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. Editora Cultrix, 1995.
MATO GROSSO. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: concepções para a educação básica, 2021. Disponível em: [https://sites.google. com/view/bnccmt/ensino-m%C3%A9dio] Acesso em: 10 ago. 2023.
MATO GROSSO. Plano Estadual de Recomposição de Aprendizagem. Orientativo enviado às escolas. Secretaria do Estado de Mato Grosso. 2023. (Documento interno)
ROHLING, N. A pesquisa qualitativa e análise dialógica do discurso: caminhos possíveis. Cadernos de Linguagem e Sociedade, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 44–60, 2014. DOI: 10.26512/les. v15i2.7561. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/7561. Acesso em: 14 fev. 2024.
VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo; Ensaio introdutório de Sheila Grillo - São Paulo: Editora 34, 3ª edição, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francieli Carolina Santos Durigon, Francieli Durigon, Elizangela Patrícia Moreira da Costa, Francieli Carolina Santos Durigon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The author who publishes in this journal agrees to the following terms: The author maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal. The author is authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. The author is allowed and encouraged to publish and distribute his work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.