The initial writing in the context of PEJA: junction mechanisms and discursive traditions
DOI:
https://doi.org/10.18364/rc.2025n69.1460Keywords:
Heterogeneous writing, Junction mechanisms, Discursive traditionsAbstract
This article presents the results of a quantitative-qualitative analysis of junction mechanisms (JMs) in narrative and prescriptive Discursive Traditions (DTs), produced by adults in the context of the Youth and Adult Education Program (PEJA - UNESP/ Assis). The theoretical framework is based on the concept of heterogeneous writing (Corrêa, 2004) and writing acquisition (Lemos, 1998), situated within the context of Discursive Traditions (Lopes-Damasio, 2019, 2022), and critically engages with Kabatek’s proposal (2005a/b). This analysis focuses on the phenomenon of sentence juncture, approached through JMs (Raible, 2001; Halliday, 1985; Kortmann, 1997), within a linguistic-discursive perspective on repetition spaces. The results show the compositional principle of DTs, indicating that the narrative DT shapes the prescriptive one.
Downloads
References
BYBEE, J. Mechanisms of Change Grammaticalization: the role of frequency. In: JOSEF, B.; JANDA, R. (Ed.). The Handbook of historical linguistics. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003. p. 602-623.
CHACON, L. A escrita como acontecimento: uma proposta de sistema conceitual. (apresentação em congresso). In: VII Semana de Letras da FCL Assis, Assis, 2024.
CHACON, Lourenço. A relação fala/escrita em dados não-convencionais de escrita infantil. Cadernos de Linguística, v. 2, n. 1, p. 01-17, 2021.
CHACON, Lourenço. Instabilidades da linguagem: discurso, língua e suas relações. 2017.
COSERIU, E. Creatividad y técnica lingüística. Los tres niveles del lenguaje. In: COSERIU, E. Lecciones de linguística general. Madrid: Gredos, 1981. p.269-286.
CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. SP: Martins Fontes, 2004.
GAVA, M. F. M. Mecanismos de junção e(m) textos das Tradições Discursivas narrativa e prescritiva: um olhar para escrita inicial em contexto do PEJA. Relatório de Iniciação Científica. Universidade Estadual Paulista, Assis, 2023.
HALLIDAY, M. A. K. Above the clause: the clause complex. In. An introduction toFuncional Grammar. New York: Arnold, 1985.
KABATEK, J. Tradição discursiva e gênero. In: LOBO, T. et al. Linguística histórica, história das línguas e outras histórias. Salvador: EDUFBA, 2012.
KABATEK, J. Tradiciones discursivas y cambio lingüístico. Lexis XXIX. 2, p. 151- 177, 2005a.
KABATEK, J. Sobre a historicidade dos textos. Linha D’Água, São Paulo, n. 17, p. 157-170, 2005b.
KOCH, P; OESTERREICHER, W. Lingua hablada en la romania: Espanol, Francés, Italiano. 1ª ed. Madrid: Editorial Gredos, 2007.
KORTMANN, B. Adverbial Subordination: a typology and History of Adverbial SubordinatorsBased on European Languagens. Berlin-New York, Mouton de Gruyter, 1997.
LEMOS, C. T. G. Sobre a aquisição da escrita. Algumas questões. In: ROJO, R. (Org.). Alfabetização e letramento. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
LONGHIN-THOMAZI, S. R. Junção e(m) aquisição: aspectos morfossintáticos e cognitivos. Gragoatá, Niterói, n. 30, p. 221-238, 2011a.
LONGHIN-THOMAZI, S. R. Aquisição de tradições discursivas: marcas de uma escrita heterogeneamente constituída. ALFA: Revista de Linguística, v. 55, n. 1, p. 225-248, 2011b.
LOPES-DAMASIO, L. R. Escrita infantil: junção e tradição discursiva [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2022.
LOPES-DAMASIO, L. R. O movimento linguístico-discursivo na aquisição da escrita:uma abordagem dos mecanismos de junção aditivos na construção de sentidos no texto. Filologia e Linguística Portuguesa (Online), v. 21, p. 147-170, 2019.
LOPES-DAMASIO, L. R. Para uma abordagem linguístico-discursiva da justaposição oracional: oral e escrito em práticas de letramento. ALFA: Revista de Linguística, v. 60, n. 2, 2016.
LOPES-DAMASIO, L. R. Junção em contexto de aquisição de escrita: uma abordagem das tradições discursivas. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 43, n. 3, p. 1371-1386, 2014.
LOPES-DAMASIO, L. R.; PEDRO, C. da C. A materialidade linguística pelo viés da opacidade: uma abordagem da aquisição da escrita. Revista da ABRALIN, [S. l], v. 23, n. 2, p. 797-821, 2024.
LOPES-DAMASIO, L. R.; SANTANA, M. D. For a discursive-linguistic approach to junction: analysis of linking mechanisms in narrative and argumentative discursive traditions. Revista do GEL, v. 21, n. 1, p. 170-196, 2024.
LOPES-DAMASIO, L. R.; SILVA, P. C. S. Causa em aquisição da escrita: processos juntivos. Cadernos de Letras UFF, Niterói, v. 27, n. 55, p. 109-133, 2018.
MARCUSCHI, L. Da fala para a escrita: Atividades de textualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MARCUSCHI, L. Oralidade e escrita. (Texto da Conferência pronunciada no I Colóquio Franco-brasileiro sobre Linguagem e Educação. UFRN, 26-28 de junho, 1997, p. 1-17).
OLIVEIRA, G. C. de. O papel das tradições discursivas orais na aquisição da escrita em contexto do P.E.J.A. Dissertação. Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2024.
PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 7ª ed. Trad. de E. Orlandi. São Paulo: Pontes, 2015.
PEZATTI, E. G, LONGHIN-THOMAZI, S. R. As construções coordenadas. In: Ilari R, Neves M. H. M. Gramática do Português culto falado no Brasil: classes de palavras e processos de construção. Campinas: Ed. da UNICAMP; 2008. p. 865-936.
RAIBLE, W. Linking clause. In. HASPELMATH et al. Language Typology andLanguage Universals. Berlin e New York: Walter de Gruyter, Vol. 1, 2001, p. 590- 617.
SANTANA, M. D. Uma abordagem linguístico-discursiva da junção na escrita infantil. 2022. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (Ibilce), São José do Rio Preto, 2022.
SILVA, B. P. O sentido de tempo na tradição discursiva narrativa: uma abordagem linguístico-discursiva da escrita inicial no Ensino Fundamental I. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (Ibilce), São José do Rio Preto, 2024.
TAURA, L. G. Tradição discursiva, variedade linguística e ensino. 2019. 153 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Assis: Universidade Estadual Paulista, Assis, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lúcia Regiane Lopes-Damasio, Manuella Fernanda Mendonça Gava

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The author who publishes in this journal agrees to the following terms: The author maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship and initial publication in this journal. The author is authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. The author is allowed and encouraged to publish and distribute his work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work.